Am urmărit pe coursera.org un curs foarte interesant despre nutriție pentru copii, din care am învățat câteva lucruri foarte utile și am descoperit și niște rețete bune, care au avut succes la noi în bucătărie. Rețeta sosului de paste, de acolo este, de exemplu. La fel și rețeta terciului de ovăz, pentru un mic dejun sănătos și delicios. Rețeta o găsiți aici; să o încercați și cu afine, este foarte bună. După ce am urmărit cursul, mi-am întărit încă o dată ideea că o relație sănătoasă a copilului cu mâncarea se construiește în timp, încă de când este foarte mic. Nu este de ajuns doar să le spunem să mănânce ceva pentru că este sănătos. De fapt, nici nu cred că înțeleg ei prea bine ce înseamna asta. Trebuie să îi învățăm noi și într-un mod cât mai plăcut și distractiv.

De exemplu, putem să plantăm tot felul de ierburi aromatice alături de copii, pentru a urmări cum crește o plantă. Îl rugăm pe el să o culeagă, după ce crește și să o adauge în mâncare. Copiilor  le place să fie utili, să vadă că sunt importanți și au și ei un rol în activitățile din familie. Inclusiv cei mai mici. Ați văzut probabil cum imită când faceți curățenie, cum vin și ei și vor să șteargă pe jos sau să dea cu mătura. La fel poate fi și în cazul gătitului. Putem să pregătim masa împreună, să le povestim ce facem, cum facem și astfel, la final sunt șanse mai mari să mănânce, pentru că este ceva la care și ei au participat. Nu au fost doar chemați la masă unde li s-a pus o farfurie în față și poftiți să mănânce tot.

De câte ori mergem la cumpărături să îi punem să ne ajute. Să îi lăsăm să atingă fructele și legumele și chiar să îi încurajăm să cumpere ei. Să pună merele sau perele în pungi, să le cântărească. La fel și în cazul legumelor. Vor fi mult mai tentați să încerce să mănânce, fiind ceva cumpărat de ei.

Maya Adam, autoarea cursului, profesor de nutriție la Universitatea din Stanford ne sfătuiește să mergem cu copii la piața. Acolo văd  multe fructe și legume, verdețuri, lactate și să facem cumpărăturile împreună cu ei.

Contează foarte mult pentru un copil să îl învățăm să mănânce împreună cu familia. Acest lucru îl ajută în dezvoltarea sa psihică armonioasă și în acest fel se poate contura ideea unei tradiții de familie.

Să le gătim copiilor cât mai des, aceasta este o variantă mult mai sănătoasă.

Să ne jucăm de-e reclamele. Maya Adam spune că ar trebui să concurăm, în joacă evident, cu reclamele de la tv la diferite produse care îi atrag pe copii. Să facem și noi o reclamă la mâncarea pe care am gătit-o la prânz, la un fruct sau o legumă și să le-o prezentăm copiilor. E o joacă frumoasă. Dacă, măcar din când în când, facem astfel de lucruri, copii noștri vor învăța prin joc și joacă despre variantele mai sănătoase în ceea ce privește mâncarea.

Tot din curs am aflat despre șase ingrediente foarte utile în bucătărie, care pot fi adăugate la aproape orice mâncare. Acestea sunt: uleiul de măsline, zahărul, sarea, usturoiul, ceapa, lămâile.

Despre noi … suntem chiar în mijlocul acestei călătorii. La vârsta ei, 1 an și 8 luni mergem la cumpărături împreună, la piață se duce des cu tatăl ei, am plantat ierburi aromatice și le culege singură din balcon. Pe unele chiar le mănâncă așa. Nu prea îi place mărarul, îl și evit în mâncărurile ei, dar îi plac frunzele de busuioc. Mergem împreună să rupă ce avem nevoie și să le pună în mâncare. Mai poate să bată ouăle singură și cu ajutorul meu, să taie o banană, de exemplu. Facem trenuleț din mere și le numărăm. Când mai crește, mai experimentăm.

Am trecut prin episoade în care refuza aproape orice fel de mâncare, în care se strâmba și zicea nu, înainte de a gusta măcar, în care mânca orice, oricând. Momente în care a funcționat să ne jucăm și momente în care nu a funcționat nimic. A fost cu întrebări, multe de ce, cu nervi și în final cu: asta e. Am învățat că dacă e într-un moment de nu, mai bine nu mai încerc nimic ci aștept să treacă. Și trece. Eu gătesc, dacă nu vrea să mănânce, trecem la varianta pâine cu unt. Cred că ar fi în stare să mânânce la fiecare masă pâine cu unt. Încerc să o învâț să nu mai spună nu, până nu gustă măcar și că dacă nu îi place ce îi dau, are posibilitatea să aleagă altceva, nu și posibilitatea să nu mănânce nimic. Învață și ea, învăț și eu. Așa am descoperit și eu ce bun e avocado și broccoli, cu un pic de unt, nu e chiar așa de rău, mango e bun doar în gelul de duș, nu îmi place deloc, iar legumele mexicane pot fi chiar gustoase.

 

Sursă foto: www.pexels.com

 

ADAUGĂ UN COMENTARIU

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *