După ce devii părinte, una dintre preocupările cele mai mari este legată de alimentația celui mic. Vrei să îi oferi hrană sănătoasă, să îl inveți obiceiuri alimentare sănătoase, să îi construiești o bază sănătoasă, în ceea ce privește relația lui pe viitor cu mâncarea dar, în vremurile de astăzi este tot mai greu, mai ales că trăim într-o lume cu multe ambalaje colorate. Iar ele ne fac cu ochiul, și nouă, și mai ales copiilor noștri. Iar pentru ai învăța pe copii noștri să mănânce sănătos și să facă alegeri sănătoase, trebuie să fim și noi un exemplu pentru ei. Dacă nu suntem atenți la ce mâncăm, cum mâncăm, când mâncăm, nu putem avea pretenții de la copii noștri să aleagă mâncarea sănătoasă în locul chipsurilor sau dulciurilor din comerț. Știți vorba aceia, copii fac ce văd, nu ce le spui.

În acest context, cei de la Sano Vita ne propun un exercițiu: să ne imaginăm că suntem invitați la o conferință pe tema ”Sănătatea copiilor noștri” și trebuie să ținem un discurs în fața altor părinți prin care încercăm să îi convingem de importanța alegerilor în materie de alimentație. Cum vom încerca să îi convingem că o relație sănătoasă cu mâncarea se construiește din copilărie?

Cei de la Sano Vita ne propun acest exercițiu de imaginație pentru că misiunea lor este de a educa oamenii să consume alimente sănătoase, dar mai ales să îi ajute să-și formeze deprinderi alimentare corecte. O îmbunătățire a sănătății românilor, înseamnă o schimbare în bine, în general, la felul în care arată societatea. De peste 23 de ani Sano Vita au această misiune și sunt printre primii pe piață care au venit cu produse sănătoase precum fulgii de cereale fără zahăr adăugat sau produsele din soia nemodificată genetic.

Prima dată am auzit de Sano Vita când eram studentă la Brașov, prin 2008 și am participat la un eveniment dedicat sănătății numit ”Brașov Expo Sănătate”. Acesta făcea parte din campania ”Back to basis”, organizată la acea vreme, pentru a informa oamenii despre beneficiile unui stil de viață sănătos. La acel eveniment erau prezenți și cei de la Sano Vita, de la care îmi aduc bine aminte am plecat cu multe pliante și o pungă de cereale. 🙂

(Sursă foto Sano Vita)

Evident că între timp am mâncat, și nu am mai mâncat sănătos. Motivele: destule; lipsă de timp, poftă, dorințe. 🙂

Acum, de când sunt mamă, acest subiect mă preocupă foarte mult și i-am acordat o atenție deosebită. Abia am așteptat momentul diversificării și am citit pe acest subiect cât am putut, pentru că am înțeles că de noi, părinții ei, depinde ce relație va avea cu mâncarea.

Nouă ne place să mâncăm, să gătim, pentru noi este o bucurie să ne așezăm în jurul mesei și ne-am dorit să avem un copil care mănâncă. De cele mai multe ori, chiar așa și este. 🙂

Așadar, dacă mâine ar trebui să susțin un discurs pe această temă, ar fi cam așa:

La mine în bucătărie, pe tavan, deasupra mesei, sunt patru pete mici. Aceste pete sunt de la un orez, pe care Natalia a refuzat să îl mănânce. Atât de tare m-am supărat încât nu am mai gândit logic și am trântit foarte tare castronul pe masă, încât mâncarea din el a sărit pe tavan. Am șters, evident, dar intenționat am lăsat niște pete. De câte ori nu va mânca sau va face mofturi, să mă uit în sus și să văd petele și astfel, să îmi amintesc de acel moment în care nu am rezolvat nimic. N-am reușit să fac decât niște mizerie. Natalia a făcut niște ochi mari la mine, vă dați seama, s-a speriat probabil, eu m-am enervat, și gata. Masa oricum a fost compromisă. A fost doar un moment, și atât. A trecut, a mâncat bine, apoi au mai venit alte momente în care nu a mâncat și tot așa, pentru că, ghiciți ce. Și ei sunt exact ca noi; uneori mănâncă mai mult, alteori mai puțin, uneori au chef de ciorbă, alteori poate de paste.

(Sursă foto: Sano Vita)

Și, relația sănătoasă cu mâncarea, să știți că după părerea mea, începe și de aici. De la porții. Cât trebuie să mănânce un copil? Probabil ați auzit că trebuie să ne uităm la mâine. Uitați-vă la mâinile dumneavostră și la mâncarea din farfurie. Uitați-vă acum la mâinile copiilor voștri și apoi la porțiile pe care le puneți lor în farfurie. Atât trebuie să fie porțiile lor, cât mânuțele lor. Am citit o carte scrisă de Francoise Dolto, este o celebră pediatră și psihanalistă franceză,  în care spunea că fiecare copil știe de câtă mâncare are nevoie și de ce mâncare are nevoie. Dacă un copil nu vrea să mănânce, este pentru că nu are nevoie și sună ciudat asta, dar așa spunea autoare: mamele nu au de unde să știe când le este foame copiilor. Dar nouă ne vine să luăm totul foarte personal. Și, de aici și petele mele de pe tavan. 🙂 Greu acceptăm un refuz, mai ales când vine vorba de mâncare. Și, am să vă rog să vă gândiți la asta. Poate veți găsi niște răspunsuri interesante.

Deci, o relație sănătoasă începe din a-i respecta dorințele copilului la masă. El știe cât trebuie să mănânce. Și, dacă îi respectăm asta, va ști și când va fi mai mare, să se oprească la timp. Să nu mănânce mai mult decât este cazul. Tot Francoise Dolto spunea că nu ar trebui niciodată îndemnat un copil să ne satisfacă dorințele noastre. Să nu mănânce doar pentru a nu ne supăra pe noi. Și, ea spune că așa se explică de ce unii copii refuză să mânânce, tocmai pentru că simt că mama lor dorește prea tare ca ei să mănânce. Să vă gândiți și la asta. Acasă, după ce adoarme copilul și este liniște. 🙂

Apoi, cum îi facem să mănânce sănătos? Cât vor ei … dar sănătos? Propriul exemplu. Noi suntem cel mai bun exemplu pentru ei. Natalia mănâncă salată, varză crudă, morcov crud sau broccoli. Și, chiar nu am insistat. Dar, eu cred că este foarte important ca măcar o masă să o luați toți, în familie. Cina, de obicei. Toți stăm la masă și mâncăm, ne bucurăm de acest timp petrecut împreună. Noi mâncăm foarte des salate iar ea stând la masă cu noi a vrut să vadă ce tot mâncâm noi cu poftă acolo. Dacă i-aș fi spus, haide ia, gustă, este sănătos, cu siguranță m-ar fi refuzat.

Ce este sănătatea pentru copil? Ce înțelege el din asta? Eram odată într-un magazin, la raionul de fructe și legume și am auzit un copil care îi spunea mamei lui: vai, m-ai înnebunit cu avocado-ul ăsta al tău cât este de sănătos?  Eu sunt convinsă, că acel copil urăște avocado.

Deci, nu le spuneți nimic, mâncați cu poftă mîncare sănătoasă și o să încerce singuri. Cel puțin de curiozitate, o să vrea să vadă ce tot mâncați voi acolo cu atâta interes. Și, contează foarte mult pentru un copil să învețe să mănânce împreună cu familia. Îl ajută foarte mult în dezvoltarea sa psihică armonioasă și așa se conturează și ideea unei tradiții de familie.

Mergeți la magazin împreună, uitați-vă la fructe și legume, împreună cu ei. Rugați-i să vă ajute să le cântăriți, întrebați-i ce fructe ar dori să încerce, lăsați-i să le atingă, să le miroase.

Când gătiți, gătiți împreună cu ei. Se vor bucura să vă ajute, dar este și o metodă bună de a petrece timp împreună, de a vă conecta. Le creați amintiri copiilor voștri. Ei nu o să uite asta niciodată. O să își aducă aminte cum găteați împreună și poate chiar vor mânca din ceea ce ați pregătit. Dar, gătind acasă este o metodă foarte bună de a controla ce mâncați. Gătiți acasă mâncare simplă, cu multe legume. Inventați povești despre legume. Recunosc, mie asta îmi place cel mai mult, de aici mi-a venit și ideea cărții Palatul de Vanilie (carte cu rețete scrise sub forma unor povești) și jucați-vă pur și simplu. La noi în bucătărie toate legumele și fructele prin viață și spunem povești, pe care le-am adunat în cartea asta, poate vă ajută și vă inspiră și pe voi.

(Sursă foto: Arhivă personală)

S-ar putea să se facă un pic dezordine, dar repet, le creați copiilor amintiri pentru toată viață. Nu vă pricepeți la asta, nu aveți chef, nu aveți timp, nu-i nimic, uitați de asta. Doar gătiți. Copii au nevoie de mâncare simplă, sănătoasă. Gătind acasă controlați ce le puneți în farfurie. Voi știți ce ați pus acolo, câtă sare, cât zahăr.

 

 

 

 

 

 

 

 

(Sursă foto: Arhivă personală)

Apropo de zahăr, ați citit vreodată o etichetă a unui iaurt cu fructe? Da … nu? Citiți și mai gândiți-vă când îl puneți în coș. Este mult mai simplu și mai sănătos din punctul meu de vedere să luați fructe și să le puneți voi în iaurt. Puteți să puneți banane, piersici, caise, orice fruct bun de sezon, mai adăugați și o linguriță de semințe de chia, care sunt foarte sănătoase, și gata. Eu așa îi dau Nataliei foarte des. Și în piureuri de fructe îi mai puneam semințe de chia.

(Sursă foto: Sano Vita)

Bine, ea este mică, nu cere o să spuneți, dar ce faci cu cei care cer? Păi, dacă nu știu, nu cer, v-aș răspunde. Și, dacă au aflat între timp dar nu ați vrea să le dați atât de des, eu zic să stabiliți o zi în care au voie să mănânce și un iaurt de acesta cu fructe, din comerț. Uite, vinerea este ziua în care mâncăm și ceva ce nu este foarte sănătos. Dar, doar vinerea.

Am urmărit un curs pe coursera.org despre nutriție și mâncare unde spuneau că mai putem să facem câte o excepție, corpul nostru știe ce să facă în acest caz, dar ideea este să fie excepții acestea, nu ceva obișnuit.

Apropo de zahăr, cele mai bune deserturi, eu zic, că sunt cele preparate în casă. Și, în acest fel controlați cantitatea de zahăr pe care o adăugați. Eu gătesc foarte des brioșe. Căutați cea mai simplă rețetă și pregătiți-le împreună cu copilul. O să vă distrați, dar o să îi oferiți așa și un desert sănătos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Sursă foto: Arhivă personală)

Când sunteți la magazin și citiți lista de ingrediente, dacă este foarte lungă să știți că acel aliment a fost puternic procesat. Și, ajungem din nou la gătitul acasă. Și, o să spuneți da, dar nu mănâncă orice. Nici Natalia. Nici eu. Nici voi. Normal. Nici nu trebuie. Ce mănâncă ea cel mai bine? Paste. Perfect. Îi cumpăr paste integrale, îi fac sosul în casă. Apropo, ați citit și vreo etichetă de la vreun sos de paste? Conține zahăr, vă spun eu sigur, că și mie îmi plac pastele mult. Roșii, dovlecei, ardei gras, ceapă, usturoi, apă, fierb bine, le pasați, le puneți peste paste și gata. Un prânz sănătos.

 

 

(Sursă foto: Sano Vita)

Îi place pâinea; încercați să faceți pâine acasă. S-ar putea să vă distrați împreună cu copilul. Vrea pizza. Puteți încerca să o faceți acasă și știți exact ce conține. Inventați ziua păpușii preferate sau a avionului mult iubit și pregătiți împreună cu cel mic un prânz de sărbătoare. Bruschete din pâinea făcută de voi cu o rochie de brânză și perle roșii. 🙂

 

 

 

 

 

 

 

(Sursă foto: Arhivă personală)

Încercați, măcar atunci când aveți timp, să vă jucați și să inventați reclame pentru ceea ce gătiți. Faceți poze, spuneți o poveste frumoasă, jucați-vă și concurați și voi cum puteți cu reclamele colorate de la televizor. Eu cred că vor aprecia copii efortul nostru și măcar vor gusta din ceea ce am pregătit.

Am lăsat-o pe Natalia să se joace cu condimentele și am plantat cu ea în balcon tot felul de verdețuri. Așa vede cum crește, ceea ce mănâncă. Mergem în balcon și culegem pătrunjel, pe care ea îl pune în mâncare. O să le placă. E posibil să se facă un pic de mizerie, dar ce contează cel mai mult? Bucuria copilului, normal. 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Sursă foto: Arhivă personală)

Dacă stați la casă, sunteți și mai norocoși. Puteți planta multe legume și ei văd exact cum cresc, le pot culege ei și apoi să le adauge în mâncare.

Tot de la cursul despre nutriție am învățat că sunt șase ingrediente foarte utile în bucătărie, care pot fi adăugate la aproape orice mâncare. Acestea sunt: uleiul de măsline, zahărul, sarea, usturoiul, ceapa, lămâile.

Am mai scris pe blog articole despre ce gătim și cum gătim, sper să le găsiți interesante și să vă ajute. Am învățat-o pe Natalia să mănânce morcov, într-o joacă. Stătea sub masă când eu găteam și a dat cu capul de scaun. Îi venea să plângă, evident, și i-am dat un morcov spunându-i că este ceva magic cu o putere extraordinară care va învinge acești dragoni. Și, dragonii s-au transformat în scaune și așa ea a văzut ce gust are morcovul. Și de atunci tot cere.

Eu sunt conștientă că va veni o vreme când nu va mai vrea să ne jucăm în bucătărie, când va mânca ce vrea ea și va avea acces la atâtea produse cu ambalaje atractive și gust la fel. Dar, da, sunt sigură că le va încerca, dar dacă are o bază sănătoasă pe care să se clădească relația ei cu mâncarea, știu că va reveni la obiceiurile sănătoase.

Și, asta este tot ce contează. Nu uitați să vă jucați, să fiți voi un exemplu bun și să aveți încredere în copii voștri.

Vă spun la final poftă bună și multă imaginație!

 

Articol scris pentru cea de a 14 probă la SuperBlog 2018.

 

 

 

 

 

 

ADAUGĂ UN COMENTARIU

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *