Când eram studentă îmi căutam job-uri part-time, în ziare. Cumpăram câteva, deschideam la mica publicitate, încercuiam anunțurile care mă interesau și apoi sunam: ”Bună ziua, mai este valabil anunțul?” La fel ca mine, făceau mulți dintre colegii mei. Pe vremea aceia erau două platforme on-line unde îți mai puteai căuta ceva de lucru, dar cel mai la îndemână erau pentru noi anunțurile de la mica publicitate.

( Sursă foto: Pexels.com)

De-a lungul timpului anunțurile de la mica publicitate s-au dovedit a avea un rol important. Sunt un instrument facil de marketing care îi pune față în față pe cei care vând, cu cei care cumpără, pe cei care oferă servicii, cu cei care au nevoie de ele, pe cei care își caută iubirea, cu cei care o așteapă. Anunțurile de la mica publicitate reflectă foarte bine preocupările oamenilor și felul în care funcționează societatea.

Îmi aduc aminte, ca studentă, găseam prin 2006-2008 foarte multe locuri de muncă în vânzări. Am terminat facultatea în Brașov. La vremea respectivă erau două mall-uri, dar nici unul nu se asemăna cu ceea ce înseamnă mall acum. Așa că străzile Republicii și Mureșenilor rămâneau cea mai interesantă zonă comercială. Magazin lângă magazin și în fiecare găseai cel puțin doi studenți, care lucrau pentru a mai câștiga ceva bani în plus.

Pentru că anunțurile de la mica publicitate mi se pare că reflectă cel mai bine felul în care societatea s-a schimbat, vă invit la o plimbare cu mașina timpului. Așezați-vă bine, făceți-vă comozi. Vom călători prin diverse perioade ale societății și vom citi presa. Și nu orice presă, ci cea a anunțurilor de la mica publicitate, căci ce instrument mai bun există de a descoperi cum erau oamenii în trecut și ce îi interesau.

Țineți-vă bine, plecăm!

”Lume, lume, zece bani ziarul. ”Adeverul politic”, ”Albina” sau ”Furnica”. Anunțuri de mică publicitate. Cu zece bani afli tot ce vrei, tot ce se vinde, ce se cumpără, locuri de muncă sau poate vrei să îți găsești jumătatea. Zece bani ziarul.”

Am ajuns în primii ani ai secolului XX. Ziarele vremii erau pline de anunțuri de mică publicitate. Era mijlocul prin care oamenii se puteau informa și afla toate noutățile.

Fie căutau anunțuri, fie dădeau anunțuri, era singurul mijloc al oamenilor de a face reclamă și de a afla lucruri noi. Marile fabrici precum ”Plugarul” sau micii comercianți și meseriași, precum cizmari, tâmplari, dădeau anunțuri în ziare, fiecare promovându-și serviciile.

Nu existau la acea vreme agenții de turism, așa că și hotelurile de atunci își prezentau oferta în rubricile ziarelor. ”Paturi la preț redus”, ”camere mari și aerisite” erau anunțuri prin care își făceau reclamă în rubrica de mică publicitate.

Reclama era sufletul comerțului încă de atunci așa că și marile întreprinderi își prezentau serviciile și produsele tot în rubrica de mică publicitate. Conserve, pălării, mobilă sau haine … despre toate acestea găseai anunț în acele vremuri, la mica publicitate

Cei care erau în căutarea unui loc de muncă dădeau anunț în ziare și își prezentau abilitățile și cunoștințele. Doamnele căutau să se angajeze ca îngrijitoare, menajere său dădace.

Mica publicitate, așadar, ocupa un loc foarte important.

Ne urcăm, din nou, în mașina timpului și zburăm mai departe. Începutul capitalismului.

Oamenii, abia scăpați de comunism, liberi, se apucau de afaceri. Fiecare vindea câte ceva. Se duceau la turci și veneau cu portbagajul plin de tot felul de produse și haine, pe care le puteau vinde în rubricile de la mica publicitate.

Oamenii au deprins repede ideea de a vinde ceva așa că mulți începeau să își vândă obiectele din casă pe care nu le mai foloseau sau le înlocuiau cu altele noi. Televizorul, casetofonul sau frigiderul FRAM erau obiecte la mâna a doua pe care le puteai cumpără din anunțurile de la mica publicitate.

La începutul anilor 90 apare și Anunțul Telefonic. Era ziarul cu anunțuri pe care oamenii îl luau de la chioșcurile de ziare și cu pix-ul în mână fiecare se apuca de citit și căutat.

Ziarul a dorit să fie o oglindă a societății românești și intrumentul de marketing cel mai facil pentru populație. Avea rubrici variate de anunțuri, de la imobiliare, auto, locuri de muncă sau matrimoniale.

( Sursă foto: anuntul.ro)

Vânzătoare sau secretară erau locuri de muncă disponibile la acea vreme, pe care le puteai găsi în rubrica de mică publicitate.

Ne îndreptăm cu mașina timpului spre anii 2000. Deja internetul era tot mai răspândit și mergea la noi cu viteză mare. Mica publicitate se muta și în on-line. Anunțurile erau și la câteva click-uri distanță. Anunțul Telefonic, de exemplu, începe să aibă variantă on-line din anul 1996 și variantă de mobil din anul 2001.

Se pare că indiferent de formă, pe hârtie sau on-line, rubrica de mică publicitate a ocupat un loc important, fiind atât de utilă oamenilor.

Și într-adevăr aceste anunțuri reflectă felul în care arătă societatea. Nu întâmplător v-am invitat la o plimbare cu mașina timpului. În prima noastră oprire îți puteai găsi loc de muncă în menaj sau ca îngrijitoare, apoi ca vânzătoare sau secretară, iar acum găsești job-uri în IT, industrie, producție sau horeca.
Anunțurile de locuri de muncă din rubrica de mică publicitate arată felul în care societatea a evoluat, s-a schimbat, cum unele job-uri au dispărut și au fost înlocuite de altele, care sunt tendințele și cerințele pieței. Acum, femeile nu au la dispoziție doar job-uri ca menajeră sau în vânzări, ci și în domenii de producție, care, pe vremuri ar fi fost rezervate mai degrabă bărbaților.

Vă propun o ultima destinație. O societate fără rubrica de mică publicitate. Fără ziare de anunțuri și fără site-uri de anunțuri. Cum ar arăta? Ar fi posibilă?

Anunțurile de la mica publicitate rămân și acum foarte importante. Oamenii vând lucruri și sunt interesați să cumpere. Oamenii caută locuri de muncă, locuințe, obiecte second-hand. De unde ar afla unii de alții?

Eu vin dintr-un oraș mic unde o dată pe săptămână se organizează un târg. Acolo, toți cei care vând câte ceva se duc și își întind marfa pe tarabe. Probabil ar apărea astfel de târguri în fiecare oraș. Dar cei care vor să își cumpere locuințe sau cei care își caută loc de muncă, ce ar face?

Atunci când eram studentă, dacă nu ar fi fost anunțurile de la mica publicitate, ce aș fi făcut? Aș fi putut merge din magazin în magazin să întreb dacă au nevoie de oameni, dar ar fi durat mult, aș fi pierdut timp prețios.

Fără anunțurile de la mica publicitate ar dura mult timp până cererea s-ar întâlni cu oferta, indiferent de domeniu. Probabil localitățile s-ar împânzi de afișe, fel de fel, cu anunțuri. Oamenii care caută câte ceva ar bate drumurile în lung și-n lat să citească ziduri.

                                                                     ( Sursă foto: arhivă personală)

Într-o lume fără anunțuri de mică publicitate singurul instrument de marketing pentru micii vânzători, micii întreprinzători, pentru cei care caută locuri de muncă sau locuințe ar putea fi WOM (word of mouth – cunoscut ca și ”din gură în gură”).

Greu de imaginat o lume așa. Anunțurile de mică publicitate au un rol important, la care poate nu ne-am fi gândit. Plimbarea cu mașina timpului a arătat că indiferent cum a evoluat societatea și ce formă au luat anunțurile, scrise sau on-line, ele au fost și sunt utile oamenilor.

Așadar, răspunsul la ”Bună ziua, mai este valabil anunțul?”, ar putea fi: ”Cu siguranță, da, anunțul de la mica publicitate va fi mereu valabil.”

 

Articol scris pentru Spring SuperBlog.

Sursă foto principal: Pexels.com

 

ADAUGĂ UN COMENTARIU

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *