A fost odată o fetiță care iubea Eugeniile și în fiecare zi mânca una. Ea își traducea banii în Eugenii. Într-o zi era cu mama ei la cumpărături și a văzut o girafă.
– Vreau și eu girafa aceasta, a spus fețita.
– Nu puteam să o cumpărăm acum.
– Cât costă?
– 30 de lei. Adică cam 10 Eugenii. Asta înseamnă că dacă o vrei chiar acum, 10 zile nu vei mai avea Eugenii.
– Bine, atunci mai aștept. De fapt, cred că nici nu vreau așa mult girafa.
Aceasta poate fi o poveste despre educația financiară pentru copii. Relația noastră cu banii se formează încă din copilărie și felul în care ne vom raporta la ei va fi în funcție de ce auzeam cel mai des acasă referitor la bani. Eu cel mai des am auzit ”nu avem bani”, tocmai de aceia atunci când am început să îmi câștig banii, îi cheltuiam pe toți, fără să fac economii.
După ce am devenit părinți, ne-am gândit mai bine la acest aspect, astfel încât Natalia să aibă o relație mai inteligentă cu banii. Tot citind, am înțeles că, de fapt, educația financiară nu este despre bani. Nu este despre faptul că 10 lei plus 10 lei fac 20 de lei și despre cum să faci bani, astfel încât să ai mai mulți. Este despre a face diferența între dorință și nevoie astfel încât să te descurci cu banii pe care îi câștigi deja.
Tot ce facem cu banii și pentru bani, ține de ce modelul pe care îl vedem acasă.
Cum am vrea să facem noi, astfel încât să fim un model bun pentru Natalia:
- să ne stabilim un plan pe termen lung: de exemplu, avem nevoie de bani pentru a o trimite la o școală bună;
- să ne analizăm cheltuielile lunare pentru a vedea câți bani se duc pe lucruri de care chiar avem nevoie și câți bani cheltuim pentru a ne îndeplini dorințe, nu neapărat și necesare;
- să vedem din cât cheltuim pe lună la ce putem renunța astfel încât să punem bani deoparte. O parte să fie puși pentru planul stabilit pe termen lung, o altă parte să fie un fel de fond pentru urgențe;
- să o învățăm încă de mică, să facă diferența între nevoie și dorință. Cum? Să își stabilească obiective pe termen lung. De exemplu, să strângă bani pentru o bicicletă. Dacă o să vrea un trenuleț, deși mai are acasă trei, își poate lua din banii strânși pentru bicicletă, dar asta înseamnă că se va îndepărta de momentul în care își va putea cumpăra bicicleta. În acest fel, va învăța să și strângă bani și să își facă planuri pe termen lung.
În relație ei cu banii, aș vrea să o mai învăț patru lucruri:
- să facă diferența între calitate și cantitate când vrea ceva. Nu are nevoie de trei trenulețe proaste ci de unul bun, cum nu va avea nevoie de 3 perechi de pantofi ieftini ci de o pereche de calitate;
- să fie creativă în relația cu banii. De exemplu, băiețelul unor prieteni s-a gândit să facă un târg de jucării, pentru a face rost de altele noi, fără a cheltui bani;
- să fie generoasă și să dea mai departe;
- să învețe să aștepte pentru lucrurile dorite.
Nu este simplu să facem toate astea și este nevoie să exersăm, dar asta ne poate ajuta în a atinge o independență financiară și al învăța și pe copilul nostru asta.
Cei de la BCR au lansat un proiect foarte interesant și util legat de educația financiară. Școala de bani este un proiect prin care poți învăța cum să obții mai mult de la banii tăi. În fiecare joi în sucursalele BCR se țin cursuri de către experți, gratuit, care să te ajute să înțelegi ce înseamnă educația financiară și care este rolul acesteia în viață noastră. Pentru copii cu vârsta între 7 și 14 ani există și proiectul Școala de bani pe Roți, pentru ai învăța pe cei mici cum să gestioneze corect banii. Și, tot pentru cei mici, dacă sunt fani Gașca Zurli, se pot întâlni la spectacolele Puterea Cornetelor cu Economida, o omidă drăguță și veselă care îi va învața să economisească bani pentru lucrurile pe care chiar și le doresc cu adevărat.
Sursă fotografii: Școala de bani – BCR.
Articol scris pentru cea de a șasea probă la SuperBlog 2018.