Vă mai aduceți aminte de cântecelul acela din copilărie, pe care îl cântați când apărea un avion pe cer? ”Avion cu motor, ia-mă și pe mine-n zbor”…, și rămâneam cu ochii după dâra lăptoasă din urma lor. Pe vremea aceea zborurile cu avionul nu erau pentru toată lumea. Nu știam pe nimeni din jurul meu care să fi zburat vreodată cu avionul. Erau doar niște ”păsări de fier” fascinante pentru noi, greu de închipuit că ele transportau oameni în diferite destinații de pe glob. De altfel, abia îmi închipuiam că dincolo de dealurile care înconjurau orașul meu se întinde o lume atât de frumoasă și fascinantă. Odată cu apariția companiilor low-cost, lucrurile s-au schimbat mult. Zborurile au devenit accesibile pentru mulți dintre noi. Mă uit la fetița mea care are doar 3 ani și deja a vizitat și alte țări. Vremuri total diferite de cele în care am crescut eu.
(Sursă foto: arhivă personală)
Acum avionul nu mai e doar o ”pasăre de fier” fascinantă și imensă, ci un mijloc de transport la îndemână pentru mulți dintre noi. Asta datorită companiilor aeriene low-cost, care oferă bilete la prețuri foarte scăzute prin eliminarea unor servicii tradiționale oferite pasagerilor. Conceptul provine din Statele Unite și de acolo s-a răspândit rapid în Europa. Prima companie low-cost a fost Southwest Airlines în 1971, iar prima companie care a oferit bilete transantlantice a fost o companie islandeză, Loftleioir, în 1973.
Pe piața românească prima companie low-cost a sosit în anul 2003. Era o firmă din Italia, Volare, care a dat faliment după un an. Marea revoluție low-cost a fost începută în țara noastră chiar de o companie autohtonă: Blue Air, care operează din decembrie 2004. În 2006 a venit și Wizz Air și apoi Ryanair, unul dintre giganții low-cost. Compania irlandeză a devenit un reper pentru istoria companiilor low-cost.
Statisticile arată că în anul 2027, în Europa, low-cost-ul va reprezenta 50% din trafic.
Prin urmare, acum să zbori este mai simplu și la îndemână.
Primul, și cred că și cel mai important avantaj este cel al prețului biletului, în comparație cu o cursă de linie. Este mult mai ieftin, dar nu are inclus nimic. Asta înseamnă că toate serviciile adiționale se plătesc, inclusiv bagajul de cală sau chiar bagajul de mână dacă depășesc dimensiunea și greutatea impuse de compania aeriană. Companiile vor să aibă un grad de ocupare cât mai mare și un număr cât mai scăzut de kilograme, de aceea încurajează pasagerii să călătorească fără bagaje voluminoase. Politica acestor zboruri low-cost favorizează vacanțele de tip city-break.
Tocmai de aceea, indiferent de politica de bagaje, care te poate zăpăci, sau chiar enerva câteodată, fapul că datorită zborurilor low-cost poți să vizitezi multe locuri, plătind un preț mic, mi se pare minunat. Ce poate fi mai frumos decât să călătorești? Pentru cine pleacă des în city-break-uri. Pentru cine iubește să descopere locuri noi, zborurile low-cost mi se par foarte avantajoase. Poate pentru călătorii pe distanțe mai lungi, cu copii mici sau în interes de afaceri, ar fi bine să optați pentru o cursă de linie.
Dezavantajul legat de bagaje poate fi transformat într-un avantaj, datorită celor de la Travelkit. S-ar putea ca toate regulile companiilor low-cost pentru bagajele de mână să vă dea amețeli, mai ales dacă nu călătoriți foarte des. Bagaj de mână, bagaj de cală, bagaj priority, dimensiuni, kilograme. De toate trebuie să țineți cont, ca să nu plătiți în plus.
Dacă zburați des, s-ar putea să fiți învățați cu toate acestea, dar dacă nu, și vă apucați de căutat pe Google, de exemplu, după ”bagaje de mână în avion” o să vi se găsească aproximativ 72.400 de rezultate. Încurajator, nu?
Vestea bună este că pe Travelkit.ro veți găsi bagaje de mână organizate în funcție de companiile aeriene low-cost. Fiecare dintre ele trebuie să aibă anumite dimensiuni, astfel încât să nu plătiți mai mult. Bagajele Travelkit au fost proiectate la dimensiunile maxim permise de diferite companii aerine. În plus, pe site veți găsi și tot felul de accesorii pentru călătorie, organizate pe țări.
(Sursă foto: Travelkit.ro)
De exemplu, pentru bagaje de mână Wizz Air, ca să nu plătiți în plus, va trebuie să respectați următoarele dimensiu: 40x30x20. Puteți găsi geantă de voiaj, geantă de cabină sau chiar rucsac cu aceste dimensiuni.
(Sursă foto: Travelkit – blog)
Bagajul de mână Priority are și el anumite dimensiuni, și anume 55x40x20. Veți găsi inclusiv trolere pentru copii, pe acest site, care să se încadreze în aceste dimensiuni.
Pentru bagaje de mână Ryanair, sunt alte dimensiuni. Pentru bagajul mic de mână 40x20x25, iar pentru Priority 55x40x20.
(Sursă foto: Travelkit – blog)
Site-ul își actualizează mereu informațiile, în funcție de cum se schimbă politica bagajelor la companii. În acest fel, unul din dezavantajele care te puneau pe gânduri, dacă să zbori cu low-cost sau nu, s-a rezolvat. Au rămas doar avantajele: de a călători rapid, ieftin, în destinațiile pe care dorești să le explorezi.
Dacă a mai rămas frica de zbor, conform statisticilor, să știi că sunt mai multe șanse să fii lovit de un fulger, decât să te prăbușești cu avionul. Iar dacă am rezolvat bagajele, dar te ferești de low-cost de teama unei siguranțe scăzute, imaginându-ți că aeronavele nu sunt la fel de sigure ca cele ale companiilor de linie, ori echipajul nu este la fel de bine pregătit, să știi că toate astea pot fi încadrate la mit. Și aceste aeronave trec toate testele pe care le trece orice companie aeriană, iar piloții au o pregătire la fel de bună.
Tot la dezavantaje, sunt trecute de unii călători, în afară de problema bagajelor, pe care am rezolvat-o cu Travelkit, aterizarea pe aeroporturi secundare și aglomerația.
Părerea mea rămâne că zborurile low-cost sunt o alegere bună dacă vrei să călătorești ieftin și să vizitezi cât mai multe locuri. Companiile low-cost au și diverse oferte promoționale, frecvențe mari de zbor, curse directe fără escală și chiar bilet one-way tot la prețuri mici. Într-adevăr, nu ai chiar același confort, ca la cursele de linie, dar dacă pe tine te interesează de data aceasta mai mult destinația, decât drumul, zborurile acestea sunt un avantaj.
Acum avionul cu motor ne poate lua în zbor, oriunde vrem.
Voi ce părere aveți? Pro sau contra low-cost?
(Sursă foto: Travelkit.ro)
Articol scris pentru SuperBlog 2019.
Sursă foto principal: arhivă personală.
Dacă vă plac articolele mele, puteți da like și paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.
Pro low cost 🙂
Super! 🙂
Pro low cost atunci când ai bagajul potrivit de la TravelKit! Frumos articolul! Mult succes!
Multumesc!