În acest articol am adunat câteva dintre activitățile pe care noi le-am făcut, câteva idei de jocuri și jucării, care la noi au avut succes. Rămâne un articol deschis, îl puteți completa și voi cu ce activități ați încercat și au avut succes.

Încep cu activitățile care îi plac Nataliei foarte mult. 🙂

1. Pictură pe pietre. Cu pereții a terminat, nu prea mai e loc, așa că m-am gândit la alte obiecte pe care să picteze. Când am fost odată la pescuit, i-am adunat câteva pietre pe care le-a pictat. I-a plăcut foarte mult. Este o activitatea care îi poate captiva, iar la final puteți și păstra câteva dintre ”operele” lor. Toamna am folosit castane. Le-am transformat în tot felul de fețe haioase. Vă încurajez să adunați din natură tot felul de lucruri, de la care să inventați diverse jocuri. Mi se pare mai interesant, decât să cumpărați, pur și simplu, niște jucării de plastic. Vor fi jocuri și jucării inventate de voi, cu suflet.

2. Mini-tablouri. Am găsit de cumpărat niște pânze niște pânze pentru pictat, vă las o poză să vedeți cum arată. Noi le-am luat din Lidl, am văzut și la Kaufland, cred că veți găsi și pe internet. Ne-am gândit că ar fi interesant ca după ce le pictează cum vrea ea, să i le punem la ea în cameră. Între timp i-am mai tot cumpărat pânze din acestea și am mai pus tablouri pictate de ea și prin restul casei. Nouă ni se pare haios, sunt primele ei picturi. 🙂

3. Pământul văzut din spațiu. Aceasta este o idee pe care am descoperit-o pe o pagină interesantă de Facebook. O să v-o las și vouă, poate găsiți idei faine de pus în practică. Majoritatea sunt pentru copii mai mari, dar cred că multe dintre ele pot fi adaptate în funcție de vârsta copilului. Pagina este: https://www.facebook.com/thedadlab/.

Jocul presupune un balon umflat și două culori: verde și albastru. Puneți culorile pe ceva, una lânga alta, puneți balonul în culoare și apoi pe hârtie. Va ieși ceva rotund cu mult albastru și un pic de verde, așa cum se vede Pământul din spațiu. Pe Natalia a ținut-o ocupată, deși știu sigur că nu a înțeles ea exact că face pământul văzut din spațiu. Era fascinată de cum se prind culorile pe balon și se văd apoi pe hârtie. Nu s-a putut abține și a făcut un pic și pe perete. Aici, cu pereții, voi vă stabiliți propriile limite și reguli. Noi am lăsat-o.

Tot de pe această pagină de facebook vreau să mai încercăm un joc legat de pictură, nu am apucat încă. Aveți nevoie, din ce am văzut în filmuleț, de un tub de la o rolă de hârtie de bucătărie pe care îl tăiați în fâșii până la jumătate. Pe o farfurie puneți mai multe culori, băgați tubul de carton tăiat, în culori,  și apoi îl puneți pe hârtie. Vor ieși niște flori.

4. Tablouri de colorat. Am găsit la Pepco niște tablouri de colorat. Sunt cu diverse animale și mi s-au părut frumoase. Cred că puteși găsi și pe internet. Vreau să îl păstez, să îl pun la ea în cameră. Vă las imaginea, ca să știți despre ce vorbesc.

5. Apă și culori. În niște borcane sau pahare transparente, puneți apă și apoi adăugați o culoare. Amestecați și,  surpriză! Apa se colorează. Îi puteți lăsa pe ei să pună ce culori vor în apă, apoi chiar să le combine între ele să vadă ce se întâmplă. S-a jucat mult așa, a fost o activitate care a prins-o minute bune. E o activitate în care se poate murdări și uda. Vă spun ca să știți la ce să vă așteptați. 🙂

6. Amprente. Aveți nevoie de culori, o mânuță de copil, o pensulă … și cam atât. Voi decideți unde face amprentele. 🙂 Distracția e garantată. Neapărat să vă jucați și voi cu ei. 🙂

 

Trecem la activitățile din bucătărie, acestea fiind necesare ca să îmi pot face și eu treburile. 🙂

1. Cunoștință cu noi texturi. Ca să pot să îmi fac treburile îi dădem un castronel cu făină, griș, mălai, paste crude, orez crud și încă unul gol, și de acolo era treba ei. Le punea dintr-o parte în alta, le mai gusta, le vărsa, se întindea peste ele, le punea înapoi în castronele. Important era că eu puteam să îmi fac treaba liniștită, ea era lângă mine și o puteam supraveghea ușor. Se face un pic de mizerie, dar la final puteți da repede cu aspiratorul și cu mopul, și gata. Regula la jocul acesta a fost să nu plece din bucătărie prin casă. 🙂 Iar Natalia ca să se joace cu făina, acceptă orice regulă. Deși e cu ”mizerie”, mie mi s-a părut un joc bun pentru ea, prin care a făcut cunoștință cu atâtea texturi.

2. Să cunoaștem condimentele. Este un joc bun tot în bucătărie, când aveți treabă. Le puneți în castronele mai multe tipuri de condimente uscate: pătrunjel, mărar, leuștean, cimbru, scorțișoară … Alegeți voi. Și apoi doar îi lăsați în pace. 🙂 O să le miroase, o să le guste, o să se strâmbe sau o să le placă, le vor vărsa, le vor combina între ele. Important este că vor descoperi singuri atâtea arome și gusturi noi. Nataliei i-a plăcut acest joc, sper să le placă și copiilor voștri.

 

 

3. Joc cu apă pentru coordonare. Aveți nevoie de o carafă mică și de câteva pahare mici. Eu am de la jucăriile ei, găsiți pe la seturile de bucătărie pentru copii. Ideea este că trebuie să fie mici, astfel încât ei să le poată mânui ușor. Puneți apă în carafă și îi învățați să toarne în pahare. Așa o să învețe să își coordoneze mișcările, o să vadă ce se întâmplă când se umple paharul, cum să îl ținăsă nu verse apa.

4. Capacul potrivit. Aveți cu siguranță și voi borcane prin casă, rămase de la vreun compot, bulion sau dulceață. Desfaceți capacele borcanelor și îi încurajați pe ei să le potrivească înapoi. Să faceți asta pe un covor, dacă scapă vreun borcan să nu se spargă. I-a plăcut jocul acesta cu capacele, dar a și enervat-o de câteva ori când nu le nimerea cum trebuie sau nu le mai putea desface. Dar acești nervi sunt buni. 🙂

Alte jocuri:

1. Joc cu paie de băut. Căutați o cutie de carton, faceți mai multe găuri în ea, mai mici, mai mari și îi puneți pe copii să bage prin găurile respective paie de băut din plastic. E un joc bun pentru coordonare și atenție.

2. Cutia cu minuni. Este un joc potrivit pentru copiii mai mici, inspirat din activitățile recomandate de metoda  Montessori. Puneți într-o cutie sau într-un coș diverse obiecte din casă și din natură, cu texturi diferite, de exemplu, ceva moale, ceva tare, ceva din lemn, ceva din plastic, o eșarfă, ceva ce face gălăgie, o scoică, un creion, un borcănel, o lingură, o piatră, un con de brad… ați înțeles ideea. 🙂 Copilul le va scoate de acolo și le va descoperi pe rând. el singur le va mânui și va face cunoștință cu ele. Nu trebuie să interveniți. La jocul acesta doar vă uitați la el.

3.Bile care cad. Un alt joc de când era mică era să bage printr-un tub niște bile colorate,  să vadă cum cad. Lipiți tubul de perete, cam la înălțimea la care copilul poate ajunge și îl puneți să le bage prin el. O să îi placă să vadă cum cad obiectele pe partea cealaltă. Vă las imagine ca să înțelegeți despre ce vorbesc.

Între timp Natalia l-a dezlipit de pe perete ca să îl picteze, dar s-a jucat mult cu el. Se ducea unde era prins și băga bilele colorate. Acum și-l ține singură și bagă bilele prin el.

4. Moon Sand. Amestecați făină albă cu ulei de bebeluș, cam 3-4 căni făini cu jumătate cană de ulei (găsiți și pe youtube filmulețe). Amestecați bine, iar la final trebuie să vă iasă ceva asemănător cu nisipul kinetic. Este interesant și îi poate ține ocupați  mult timp.

5. Teatru de păpuși. Dacă nu aveți teatru de păpuși în zonă, îl inventați voi. Găsiți animăluțe sau chiar păpuși, pe care le băgați pe mână și inventați scurte povești. Când a avut chef a stat liniștită și 20 de minute. Vă las o poză, să înțelegeți la ce mă refer. Noi am primit jucăria, dar cu siguranță găsiți pe internet. Puteți încerca să vedeți dacă le place, chiar de când sunt mai mici.

Jucării și cărți interesante

V-am mai povestit de cărțile de la Usborne, noi avem câteva pentru că îi plac Nataliei. Găsiți foarte multe și diverse, în funcție de preferințele copilului. Sunt și pentru copii mici de 1 an, de exemplu.

Acestea sunt pentru copii mai mari.

Noi cumpărăm cărțile de aici: https://www.facebook.com/dumitritadodan/

Mai avem cărți de povești, cărți cu numere, animale, fructe, legume, unele în română, altele în engleză. I le-am așezat pe un raft unde ea poate ajunge și le ia singură.

Un joc interesant este cel din imagine.

Este foarte bun pentru a învăța formele geometrice. 🙂 Jocul este cumpărat de pe internet, o să vă las aici de unde: https://www.facebook.com/copilasulmeu.cochet?ref=br_rs.

Găsiți multe jocuri interesante pe această pagină. E o doamnă drăguță și de încredere. Eu m-am înțeles bine cu ea. Comenzile le trimite prin poștă.

Au mai avut succes la noi cuburile, incastrele și puzzle-urile simple.

Mai avem tot felul de carduri cu animale și fructe, un puzzle de podea (are piesele foarte mari, este foarte fain pentru cei mai mici, pentru că pot mânui bine piesele, vă las imagine – este cumpărat din librărie.) cu care ne jucăm des.

În rest, alergăm, ne jucăm cu mingea, sărim pe pat, facem cucu-bau, ne jucăm cu pungi, cartoane, cutii. 🙂 unele activități îi plac, altele mai puțin, depinde și de dispoziția ei. Sunt multe momente când se joacă singură și atunci nu intervin. Dacă are nevoie de ajutor mă cheamă ea. Sunt momente în care nu se joacă cu nimic. O las în pace să se plictisească. Nu deranjați copiii când se plictisesc. 🙂

Eu cred că plictiseala este foarte bună. Le dezvoltă creativitate. Într-o lume în continuă mișcare, plictiseala este bine-venită.

De unde vă mai puteți inspira:

Vă las o pagină de pe facebook, este a unui grup, nu sunt mare fan al acestor grupuri, dar acesta este unul din puținele care îmi plac pentru că mai găsesc activități interesante, de pus în practică acasă Tot aici găsiți și alte pagini sau site-uri cu jocuri și jucării interesante. Pagina este aceasta: https://www.facebook.com/groups/ActivitatiMontessoriAcasa/.

Mai am o carte cu activități folosite în metoda Montessori. Cartea este cumpărată din librărie, este foarte utilă, mie mi-a plăcut foarte mult pentru că am găsit în ea activități ușor de pus în practică și acasă, explicate foarte bine. De foarte multe ori mă inspir de acolo.

De aici am învățat, de exemplu, să îi pun jucăriile la nivelul ei. Majoritatea jucăriilor le-am pus în coșuri, cutii sau, pur și simplu, pe jos și le-am așezat pe domenii: cele de pictat, cele de construit, păpuși, mingii, cărți, animale. Natalia știe unde sunt și se duce singură să își ia ce vrea. Nu trebuie să îmi ceară mie ajutoru, se descurcă singură. În plus, stau liniștită, dacă nu sunt în cameră știu că își poate lua singură ce jucărie are nevoie fără să se întâmple vreun accident.

Mult timp m-am jucat și singură. Adică, am colorat, am construit, am pictat doar eu, ea se uita la mine sau făcea altceva, dar așa am crezut eu învață, dacă vede la mine. Așa am crezut eu, nu e un adevăr general valabil. 🙂

Sper să vă ajute acest articol și să găsiți câteva idei interesante. Spor la joacă! 🙂

 

Sursă foto principală: www.pexels.com

5 replies on “Cum ne mai jucăm. Idei de activități

ADAUGĂ UN COMENTARIU

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *