Ziua are 24 de ore, dar de la Einstein am învățat că timpul este relativ și cu cât numărul de copii este mai mare de 1, cu atât ziua pare mai lungă, deși timpul, totuși, ți se pare că zboară. Dacă le scazi pe cele în care copilul doarme, mănâncă, tu faci treburi prin casă tot mai rămân destule în care copilul vrea să se joace cu tine. În acest articol am adunat câteva dintre activitățile pe care noi le-am făcut, câteva idei de jocuri și jucării, care la noi au avut succes. Rămâne un articol deschis, îl puteți completa și voi cu ce fel de alte activități ați mai încercat și au avut succes. Mă gândesc că în curând va veni sezonul mai rece, deci vom petrece cu copii mai puțin timp afară, așa că trebuie să ne pregătim cu idei bune, creativitate și multă răbdare. 🙂

Încep cu activitățile care îi plac Nataliei foarte mult. 🙂

1. Pictură pe pietre. Cu pereții a terminat, nu prea mai e loc, așa că m-am gândit, în afară de hârtii pe ce ar mai putea picta. Când am fost odată la pescuit, i-am adunat câteva pietre pe care le-a pictat. I-a plăcut foarte mult, este o activitatea care îi poate captiva repede și la final puteți și păstra câteva dintre ”operele” lor. Pentru la toamnă, cred că va fi interesant de pictat pe castane. Nu știu cum ies, dar e o idee de încercat.

2. Mini-tablouri. Am găsit de cumpărat niște pânze de pictat, nu știu exact denumirea, dar vă las poză și o să înțelegeți despre ce vorbesc. Noi le-am luat din Lidl, am văzut și la Kaufland, cred că găsiți și pe internet. Ne-am gândit că ar fi interesant să i le luăm, să le picteze și să le păstrăm, aceastea fiind practic primele ei tablouri. Erau un set cu trei pânze, Natalia a pictat deja două și cred că peste ani îi va plăcea să vadă cu ce se ocupa când era mică.. 🙂 Puteți chiar să le decorați propria cameră, cu propriile lor creații. 🙂

3. Pământul văzut din spațiu. Aceasta este o idee pe care am descoperit-o pe o pagină faină de Facebook. O să v-o las și vouă, poate găsiți idei interesante de pus în practică. Majoritatea sunt pentru copii mai mari, dar cred că multe dintre ele pot fi și adaptate în funcție de vârsta copilului. Pagina este: https://www.facebook.com/thedadlab/.

Jocul presupune un balon umflat și două culori: verde și albastru. Puneți culorile pe ceva, una lânga alta, puneți balonul în culoare și apoi pe hârtie. Va ieși ceva rotund cu mult albastru și un pic de verde, așa cum se vede Pământul din spațiu. Pe Natalia a ținut-o ocupată, deși știu sigur că nu a înțeles ea exact că face pământul văzut din spațiu. Era fascinată de cum se prind culorile pe balon și se văd apoi pe hârtie. Nu s-a putut abține și a făcut un pic și pe perete. Aici, cu pereții, voi vă stabiliți propriile limite și reguli. Noi am lăsat-o.

Tot de pe această pagină de facebook vreau să mai încercăm un joc legat de pictură, nu am apucat încă. Aveți nevoie, din ce am văzut în filmuleț de un tub de la o rolă de hârtie de bucătărie pe care îl tăiați în fâșii până la jumătate. Pe o farfurie puneți mai multe culori, băgați tubul de carton tăiat și apoi îl puneți pe hârtie. Se imprimă frumos, par niște flori la final.

4. Tablouri de colorat. Am găsit la Pepco niște tablouri de colorat. Sunt cu diverse animale și mi s-au părut frumoase. Cred că puteși găsi și pe internet. Vreau să îl păstez, să îl pun la ea în cameră. Vă las imaginea, ca să știți despre ce vorbesc.

5. Apă și culori. În niște borcane sau pahare transparente, puneți apă și apoi adăugați o culoare. Amestecați și surpriză! Apa se colorează. Îi puteți lăsa pe ei să pună ce culoare vor în apă, apoi chiar să le combine între ele să vadă ce se întâmplă. S-a jucat mult așa, a fost o activitate care a prins-o minute bune. E o activitate în care se poate murdări și uda. Vă spun ca să știți la ce să vă așteptați. 🙂

6. Amprente. Aveți nevoie de culori, o mânuță de copil, o pensulă … și cam atât. Voi decideți unde face amprentele. 🙂 Distracția e garantată.

 

Trecem la activitățile din bucătărie, acestea fiind necesare ca să îmi pot face și eu treburi. 🙂

1. Cunoștință cu noi texturi. Ca să pot să îmi fac treburi îi dădem un castronel cu făină, griș, mălai, paste crude, orez crud și încă unul gol, și de acolo era treba ei. Le punea dintr-o parte în alta, le mai gusta, le vărsa, se întindea peste ele, le punea înapoi în castronele. Important era că eu puteam să îmi fac treaba liniștită, ea era lângă mine și o puteam supraveghea ușor. Se face un pic de mizerie, dar la final puteți da repede cu aspiratorul și cu mopul, și gata. Regula la jocul acesta a fost să nu plece din bucătărie prin casă. 🙂 Iar Natalia ca să se joace cu făina, acceptă orice regulă. Deși e cu ”mizerie”, mie mi s-a părut un joc bun pentru ea, prin care a făcut cunoștință cu atâtea texturi.

2. Să cunoaștem condimentele. Este un joc bun tot în bucătărie, când aveți treabă. Îi puneți în castronele mai multe tipuri de condimente uscate: pătrunjel, mărar, leuștean, cimbru, scorțișoară … Alegeți voi. Și apoi doar îi lăsați în pace. 🙂 O să le miroase, o să le guste, o să se strâmbe sau o să le placă, le vor vărsa, le vor combina între ele. Important este că vor descoperi singuri atâtea arome și gusturi noi. Nataliei i-a plăcut acest joc, sper să le placă și copiilor voștri.

 

 

3. Joc cu apă pentru coordonare. Aveți nevoie de o carafă mică și de câteva pahare mici. Eu am de la jucăriile ei, găsiți pe la seturile de bucătărie pentru copii. Ideea este că trebuie să fie mici, astfel încât ei să le poată mânui ușor. Puneți apă în carafă și îi învățați să toarne în pahare. Așa o să învețe să își coordoneze mișcările, o să vadă ce se întâmplă când se umple paharul, cum să îl țină bine să nu verse apa. E bun și pentru hidratare. 🙂 Natalia a băut un pic de apă la jocul acesta dar, trebuie menționat, se și udă. Pănâ a pus bine apa în pahare a și vărsat destulă. 🙂 Important este să îi lăsați să încerce, să vadă ei singuri ce se poate întâmpla și ușor, ușor vor și învață. Vă las imagine ca să știți la ce recipiente mă refer.

4. Capacul potrivit. Aveți cu siguranță și voi borcane diverse prin casă, rămase de la vreun compot, bulion sau dulceață. Desfaceți capacele borcanelor și îi încurajați pe ei să le potrivească înapoi. Să faceți asta pe un covor, dacă scapă vreun borcan să nu se spargă. Natalia a vrut să le izbească între ele, i-am explicat că se sparg și surprinzător și pentru mine, a înțeles. 🙂 I-a plăcut jocul acesta cu capacele, dar a și enervat-o de câteva ori când nu le nimerea cum trebuie sau nu le mai putea desface, dar cred că acești nervi sunt buni, înseamnă că a prins-o jocul. 🙂

 

Alte jocuri:

1. Joc cu paie de băut. Căutați o cutie de carton, faceți mai multe găuri în ea, mai mici, mai mari și îi puneți pe copii să bage prin găurile respective paie din plastic, din alea de băut. E un joc bun pentru coordonare și atenție. L-am făcut de când era mai mică și i-a plăcut.

2. Cutia cu minuni. Este un joc de când era mai mică de 1 an, inspirat din activitățile recomandate de metoda  Montessori. Puneți într-o cutie sau într-un coș diverse obiecte din casă și din natură, să aibă texturi diferite, de exemplu ceva moale, ceva tare, ceva din lemn, ceva din plastic, o eșarfă, ceva ce face gălăgie, o scoică, un creion, un borcănel, o lingură, o piatră, un con de brad… ați înțeles ideea. 🙂 Copilul le va scoate de acolo și le va descoperi pe rând. Si acum se mai duce și se uită prin cutie. Pentru copii mai mici mi se pare un joc foarte interesant, pentru că îi ajută să descopere singuri foarte multe lucruri interesante pentru ei.

3.Bile care cad. Un alt joc de când era mică era să bage printr-un tub niște bile colorate,  să vadă cum cad. Lipiți tubul de perete, cam la înălțimea la care copilul poate ajunge și îl puneți să le bage prin el. O să îi placă să vadă cum cad obiectele pe partea cealaltă. Vă las imagine ca să înțelegeți despre ce vorbesc.

Între timp Natalia l-a dezlipit de pe perete ca să îl picteze, dar s-a jucat mult și la el. Se ducea unde era prins și se juca cu bilele colorate. Acum îl ține singură ridicat și aruncă bilele prin el.

4. Moon Sand. Amestecați făină albă cu ulei de bebeluși. (cam 3-4 căni făini cu jumătate cană de ulei; găsiți și pe youtube filmulețe cum se face ascesta, am văzut că se poate face și cu ulei de floarea soarelui, dar iese mai parfumat cu cel de copii). La final trebuie să vă iasă ceva asemănător cu nisipul kinetic. Este interesant și îi poate ține ocupați  mult timp. Și, să nu uităm, dacă tot suntem aici, de plastilină. Abia acum nu o mai mănâncă și ne putem juca. Dacă ai voștri nu sunt tentați să guste, puteți încerca.

5. Teatru de păpuși. Nu vrea tot timpul jocul acesta, dar uneori are dispoziția necesară. Găsiți animăluțe sau chiar păpuși, pe care le băgați pe mână și inventați scurte povești. Când a avut chef a stat liniștită și 20 de minute. Vă las o poză, să înțelegeți la ce mă refer. Noi am primit jucăria, dar cu siguranță găsiți pe internet. Puteți încerca să vedeți dacă le place, chiar de când sunt mai mici.

Jucării și cărți interesante

V-am mai povestit de cărțile de la Usborne, noi avem câteva pentru că îi plac Nataliei și se joacă cu ele și acum. Găsiți foarte multe și diverse, în funcție de preferințele copilului. Sunt și pentru copii mici de 1 an, de exemplu.

Acestea sunt pentru copii mai mari.

Noi cumpărăm cărțile de aici: https://www.facebook.com/dumitritadodan/

Mai avem cărți de povești, cărți cu numere, animale, fructe, legume, unele în română, altele în engleză. I le-am așezat pe un raft unde ea poate ajunge și le i-a singură când vrea să se uite peste ele.

Un joc interesant este cel din imagine.

De multe ori Natalia îl ea și se joacă liniștită cu el. Nu întotdeauna pune bine formele, o mai face și în felul ei, dar doar așa va învăța cum să le pună bine pe toate. 🙂 Jocul este cumpărat de pe internet, o să vă las aici de unde: https://www.facebook.com/copilasulmeu.cochet?ref=br_rs.

Găsiți multe jocuri interesante pe această pagină. E o doamnă drăguță și de încredere. Eu m=am înțeles bine cu ea. Comenzile le trimite prin poștă.

Au mai avut succes la noi cuburile, incastrele și puzzle-urile simple. Găsiți pe internet și prin magazinele cu jucării, cu siguranță. Puzzle-ul din imagine este primit dar cred că se găsesc și la noi, pe internet sau chiar prin librării.

Mai avem tot felul de carduri cu animale și fructe, un puzzle de podea (are piesele foarte mari, este foarte fain pentru cei mai mici, pentru că pot mânui bine piesele, vă las imagine – este cumpărat din librărie.) cu care ne jucăm des.

În rest alergăm, ne jucăm cu mingiile, sărim pe pat, facem cucu-bau, ne jucăm cu pungi, cartoane, cutii. 🙂 Unele activități o prind minute bune, altele pentru mai puțin timp, depinde și de dispoziția ei. Uneori nu face cum îi explic eu ci doar cum vrea ea, dar o las în pace, pentru că, eu cred, doar așa va învăța. De multe ori face doar multă dezordine, dar la fel, cred că nu are cum altfel să învețe. Când se joacă singură o las în pace, așa descoperă și învață multe, o las pe ea să mă cheme când are nevoie de ajutor sau vrea să ne jucăm împreună. Sunt momente în care nu se joacă cu nimic, trece de la o jucărie la alta dar nu intervin prea mult pentru că e bună uneori și plictiseala, cred că doar așa își va dezvolta imaginația și creativitatea și trebuie să descopere și singură lumea din jurul ei. 🙂

De unde vă mai puteți inspira:

Vă las o pagină de pe facebook, este a unui grup, nu sunt mare fan al acestor grupuri dar acesta este unul din puținele care îmi plac pentru că mai găsesc activități interesante, de pus în practică acasă Tot aici găsiți și alte pagini sau site-uri cu jocuri și jucării interesante. Pagina este aceasta: https://www.facebook.com/groups/ActivitatiMontessoriAcasa/.

Mai am o carte cu activități folosite în metoda Montessori. Cartea este cumpărată din librărie, este foarte utilă, mie mi-a plăcut foarte mult pentru că am găsit în ea activități ușor de pus în practică și acasă, explicate foarte bine. De foarte multe ori de acolo mă inspir. Vă las o poză cu coperta cărții.

De aici am învățat, de exemplu, să îi pun jucăriile la nivelul la care ea ajunge astfel încât să poată să și le i-a singură. Majoritatea jucăriilor le-am pus în coșuri, cutii sau pur și simplu pe jos și le-am așezat pe domenii: cele de pictat, cele de construit, păpuși, mingii, cărți, animale. Natalia știe fiecare pe unde sunt și se duce singură la ele și se joacă.

Să știți că mult timp m-am jucat și singură. Adică, am colorat, am construit, am pictat doar eu, ea se uita la mine sau făcea altceva, dar așa am crezut eu că o ajut și învață, dacă vede la mine. Așa am crezut eu, nu e un adevăr general valabil. 🙂

Avem și momente în care nu facem prea multe, din lipsă de timp sau chiar chef. Fie nu am eu, fie nu are ea. Avem destule momente și din astea. 🙂

Sper să vă ajute acest articol și să găsiți câte ceva interesant. Joacă frumoasă! 🙂

 

Sursă foto principală: www.pexels.com